آزمایش باریم انما در بررسی روده بزرگ

تاریخ انتشار : 2021/08/10

از آزمایش باریم انما (Barium enema) در بررسی روده بزرگ به کمک اشعه ایکس استفاده می شود. استفاده از باریم با اشعه ایکس به بررسی ویژگی های مختلف روده بزرگ کمک می کند. برخی از ناهنجاری های روده بزرگ که ممکن است بوسیله باریم انما تشخیص داده شوند شامل تومورها ، التهاب ، پولیپ ، دیورتیکول (تاول های کوچک در جداره روده بزرگ) ، انسداد و تغییرات در ساختار روده است.

اشعه ایکس به پزشکان می تواند تصاویر مختلفی از استخوان ها ، چربی ، ماهیچه ها و حتی هوای ریه تولید کند. اما وقتی نوبت به روده بزرگ می رسد ، اشعه ایکس چندان واضح نیست بنابراین با تنقیه باریم که ماده حاجب اشعه می باشد به برجسته سازی و بررسی روده می پردازند.

باریم انما

چه زمانی به آزمایش باریم انما نیاز می شود؟

در صورت داشتن هر یک از این مشکلات ، تنقیه باریم می تواند به پزشک کمک کند تا علت را مشخص کند:

  • تغییراتی در نحوه عملکرد روده و سندرم روده تحریک پذیر
  • نفخ غیر معمول و درد زیر شکم
  • خونریزی از رکتوم
  • دل درد
  • اسهال یا یبوست مداوم
  • کاهش وزن بدون دلیل

اقدامات قبل از آزمایش

روز قبل از امتحان از شخص خواسته می شود که از غذاهای جامد خودداری کرده و فقط مایعات شفاف مانند آب گوشت و چای بنوشد. همچنین درخواست می شود که برای تخلیه و پاکسازی روده بزرگ از ملین به شکل قرص یا مایع استفاده کنید.

آزمایش باریم انما چگونه انجام می شود؟

معمولاً ، تنقیه باریم به عنوان یک روش سرپایی انجام می شود ، به این معنی که شما برای آزمایش مراجعه کرده و همان روز به خانه برمی گردید در هنگام آزمایش بیمار به پهلو روی میز می خوابد و تکنسین با استفاده از اشعه ایکس از تمیز بودن روده بزرگ مطمئن می شود.

دستگاه اشعه ایکس مورد استفاده در هنگام آزمایش باریم انما ، دستگاه فلوروسکوپی می باشد. به کمک دستگاه فلوروسکوپی یک پرتو ایکس به طور پیوسته از روده بزرگ عبور می کند و شروع به تصویربرداری می کند.  این تصاویر به مانیتور منتقل شده تا قسمت های مختلف روده بزرگ در زمان تنقیه محلول باریم با جزئیات قابل مشاهده باشد.

برای تزریق ماده حاجب از ست باریم انما استفاده می شود. تکنسین رادیولوژی یک تنقیه را به داخل راست روده هدایت می کند. کیسه تنقیه مایع باریم را در خود نگه می دارد. هنگامی که باریم از طریق راست روده تزریق می شود ، دیواره داخلی روده بزرگ را می پوشاند. این امر امکان تجسم پوشش داخلی دیواره و همچنین اندازه ، شکل ، خطوط و قابلیت عبور روده بزرگ را فراهم می آورد. باریم فقط برای مطالعات تشخیصی دستگاه گوارش استفاده می شود.

هنگامی که باریم به روده بزرگ شما سرازیر می شود ، ممکن است احساس گرفتگی یا میل به دفع داشته باشید. این می تواند ناراحت کننده باشد. پس سعی کنید نفس بکشید و استراحت کنید تا لوله در جای خود بماند و محلول باریم به بیرون نشت نکند. تکنسین ممکن است هوا را پمپ کنند تا باریم هر قسمت از روده بزرگ شما را بپوشاند.

رادیولوژیست ممکن است از شما بخواهد نفس خود را حبس کرده و خود را بچرخانید تا بتواند از زوایای مختلف عکس بگیرد. رادیولوژیست همچنین ممکن است روی ناحیه معده شما فشار بیاورد تا روده بزرگ شما را در موقعیت بهتری برای اشعه ایکس قرار دهد.

آزمایش باریوم انما

بعد از باریم انما چه اتفاقی می افتد؟

پس از اتمام کار رادیولوژیست ، مقداری از باریم از طریق لوله به داخل کیسه جریان می یابد. می توانید بقیه باریم و هوا را در دستشویی دفع کنید.

ممکن است ملین یا تنقیه دریافت کنید تا مطمئن شوید تمام باریم از بدن شما خارج است. بعد از آن باید بتوانید به طور معمول غذا بخورید و بنوشید. شما ممکن است اجابت مزاج سفید داشته باشید زیرا باریم از سیستم شما خارج می شود.

منع مصرف باریم

تنقیه باریم در زمان مشکوک بودن به سوراخ بودن روده ، دردهای حاد شکمی و بارداری منع می شود.

سایر روشهای مرتبط که ممکن است برای تشخیص مشکلات دستگاه گوارش پایین استفاده شود شامل کولونوسکوپی ، کولونوسکوپی مجازی ، اشعه ایکس شکم ، اسکن CT (توموگرافی کامپیوتری) شکم و سونوگرافی شکم است.

Vista Artatoos Ariya (VATA) Medical co

medical device distributor & production

شرکت پزشکی ویستا آرتاتوس آریا

برخی از مشتریان

بیمارستان امام رضای مشهد