سربکوبی مراکز تصویربرداری پزشکی

تاریخ انتشار : 2021/02/03

سربکوبی مراکز تصویربرداری پزشکی

سرب به دلیل داشتن عدد اتمی بالا ، بهترین فلز برای جذب پرتوهای ایکس به شمار می رود. همچنین سرب به دلیل تراکم مولکولی بالا در مکان هایی با محدودیت فضا ، بهترین گزینه برای ایزوله کردن محیط های تصویربرداری می باشد. به فرایند ایزوله و عایق نمودن محیط در برابر اشعه ایکس ، سربکوبی مراکز تصویربرداری پزشکی اطلاق شده که نقش مهمی را در سلامت پرسنل و کادر درمان ایفا می کند.

میزان سرب بکار رفته در مراکز تصویربرداری به میزان ولتاژ منبع اشعه ایکس ، مدت زمان فعال بودن پرتو ایکس و همچنین میزان فاصله اتاق کنترل از تیوب اشعه ایکس ارتباط دارد.

معمولا در مراکز رادیولوژی به دلیل ولتاژ بالای تیوب از سرب 2 میلیمتر یا بیشتر و در کلینیک های دندانپزشکی (عکس تک دندان) از سرب یک میلیمتر برای عایق نمودن محیط استفاده می شود.

سربکوبی رادیولوژی

سربکوبی رادیولوژی

ورق سرب رادیولوژی

در هنگام سربکوبی ، باید از ورق های سرب رادیولوژی با خلوص بالا برای ایزوله نمودن مرکز استفاده شود ، همچنین ورق های سربی باید همپوشانی مناسبی با یکدیگر داشته باشند تا پرتوهای اولیه و ثانویه را بخوبی جذب کنند.

 

ورق سرب رادیولوژی

ورق سرب رادیولوژی

درب سربی

یکی از موارد مهم در جلوگیری از نشت اشعه ایکس ، توجه ویژه به درب های سربی مراکز تصویربرداری می باشد. عایق نمودن درب و هچنین کم درب از وظایف مهم اکیپ های سرب کوبی می باشد.

درب سربی

درب سربی

شیشه سربی

شیشه سربی نیز نقش مهمی در مراکز تصویربرداری پزشکی دارد. شیشه سربی علاوه بر جذب پرتوهای ایکس باید شفاف بوده و دید مناسب را برای تکنسین بخش فراهم کند. شیشه سربی بسته به میزان ولتاژ تیوب اشعه و نوع محیط تصویربرداری ، دارای ابعاد و ضخامت های متفاوتی می باشد.

شیشه سربی

شیشه سربی

در نصب شیشه سربی باید توجه ویژه ای به عایق نمودن محیط پیرامون شیشه توسط فریم سربی به جهت جلوگیری از نشت اشعه نمود.

سرب کوبی و ایزولاسیون مراکز تصویربرداری کار فنی- مهندسی می باشد که باید برای حفظ سلامتی پرسنل توجه خاصی به نوع انجام آن داشت. اکیپ فنی شرکت پزشکی واتا با سابقه فعالیت بلند مدت در زمینه سربکوبی مراکز تصویربرداری پزشکی ، وظیفه خود را در زمینه حفظ سلامت پرسنل با عایق نمودن کامل محیط های درمانی به انجام می رساند.

Vista Artatoos Ariya (VATA) Medical co

medical device distributor & production

شرکت پزشکی ویستا آرتاتوس آریا

برخی از مشتریان

بیمارستان امام رضای مشهد