اهمیت ماموگرافی در تشخیص سرطان پستان

تاریخ انتشار : 2021/07/12

اهمیت ماموگرافی در تشخیص سرطان پستان

اهمیت ماموگرافی در شناخت بیماری های پستان قبل از اینکه توده بدخیم شود ، تاثیر بسزایی دارد. شناخت فرد از نوع بیماری اش به او کمک می کند که روند درمان و تسریع در بازیابی سلامتی اش را با هزینه کمتر و درمان راحت تر به انجام برساند .

ماموگرافی چیست؟

ماموگرافی ، تصویربرداری پزشکی تخصصی از بافت پستان به کمک اشعه ایکس می باشد که به ارزیابی و تشخیص بیماری های بافت پستان کمک می کند.

ماموگرافی به دو صورت ماموگرافی غربالگری و ماموگرافی تشخیصی قابل انجام می باشد.

ماموگرافی چگونه انجام می شود

ماموگرافی چگونه انجام می شود

ماموگرافی غربالگری

ماموگرافی غربالگری می تواند در تشخیص زودهنگام سرطان سینه نقش اساسی ایفا کرده و علائم بیماری را قبل تر از قابل لمس بودن توده برای پزشک رادیولوژیست آشکار سازد. کالج رادیولوژی آمریکا توصیه می کند که زنان بعد از 40 سالگی ، هر ساله ماموگرافی غربالگری را انجام دهند. همچنین انستیتو ملی سرطان به زنانی که به سرطان پستان مبتلا شده اند یا کسانی که سابقه خانوادگی سرطان پستان یا تخمدان داشته اند ، اهمیت انجام ماموگرافی غربالگری را توصیه نموده است .

ماموگرافی تشخیصی

از ماموگرافی تشخیصی برای ارزیابی بیمار با یافته های بالینی غیرطبیعی مانند توده های پستان یا ترشحات نوک سینه استفاده می شود. ماموگرافی تشخیصی شامل نماهای اضافی از بافت پستان برای ارزیابی دقیق تر توده بوده که در ماموگرافی غربالگری انجام نمی شود.

اهمیت انجام ماموگرافی

تشخیص زودهنگام توده های مشکوک به کمک ماموگرافی ، می تواند از گسترش سرطان جلوگیری می کند. درمان سرطان در مراحل اولیه ، معمولا به درمان تهاجمی کمتری نیاز داشته و بیشترین شانس را برای احیا و بازیابی سلامتی به فرد می دهد. همچنین مانع برداشتن کامل پستان به دلیل گسترش بیماری می گردد.

ماموگرافی

ماموگرافی

ماموگرافی چگونه انجام می شود؟

در هنگام ماموگرافی ، تکنسین رادیولوژی بسته به نیاز از مارکرهای تشخیصی اشعه ایکس مانند نیپل مارکر ماموگرافی یا مول مارکر استفاده می کنند. به طور مثال از نیپل مارکر برای تشخیص و موقعیت یابی نوک پستان نسبت به بقیه بافت پستان استفاده می شود.

نیپل مارکر

نیپل مارکر

سپس تکنسین از فرد می خواهد که یکی از پستان های خود را بر روی صفحه ثابت دستگاه قرار دهد . صفحه دیگری که به موازات صفحه ثابت قرار داشته با حرکت کردن به سمت پایین عمل فشرده سازی بافت پستان را انجام می دهد. سپس عمل تصویربرداری به کمک اشعه ایکس انجام می شود.

در فیلم زیر با روش انجام و اهمیت ماموگرافی در تشخیص سرطان پستان آشنا می شویم:

فشرده سازی بافت پستان در ماموگرافی به چند دلیل حائز اهمیت می باشد:

  • یکنواخت کردن ضخامت بافت پستان برای تشخیص و ارزیابی بهتر ناهنجاری های کوچک
  • از بین بردن تاری تصویر ناشی از حرکت پستان
  • افزایش وضوح تصویر

در هنگام ماموگرافی استفاده از کاور پلیت ماموگرافی مزایای مختلفی از جمله استریل کردن صفحه برای قرار گرفتن برست بر روی صفحه ، جلوگیری از لغزش پستان ، افزایش کیفیت تصویر و رضایت مندی بیمار را به همراه می آورد.

کاورپلیت ماموگرافی

کاورپلیت ماموگرافی

ماموگرافی از هر کدام از پستان ها بنا به تشخیص دکتر می تواند در دو نمای مستقیم و جانبی انجام پذیرد.

ظهور دستگاه های ماموگرافی در ابتدا به صورت آنالوگ بوده و با گذشت زمان پیشرفت های چشمگیری در حوزه ماموگرافی اتفاق افتاده است که در زیر به این پیشرفت ها اشاره می شود :

1- ماموگرافی دیجیتال

در ماموگرافی دیجیتال ، فیلم اشعه ایکس با دتکتورهای الکترونیکی جایگزین شده و تصاویری با کیفیت بالاتر و دوز انتقالی کمتری را پدید می آورد. این تصاویر برای بررسی توسط رادیولوژیست و ذخیره طولانی مدت به کامپیوتر انتقال می یابد.

2- سیستم تشخیص رایانه ای

سیستم تشخیص رایانه ای ، تصاویر ماموگرافی دیجیتال را برای مناطق غیرطبیعی توده یا کلسیفیکاسیون ها که احتمال وجود سرطان در آن قسمت ها وجود دارد را بررسی می کند. سیستم CAD این مناطق را بر روی تصاویر برجسته کرده و به رادیولوژیست هشدار می دهد که این مناطق مشکوک را به دقت ارزیابی کند.

ماموگرافی پیشرفته

3- توموسنتز پستان یا ماموگرافی سه بعدی

توموسنتز پستان یا ماموگرافی سه بعدی ، نوعی تصویربرداری پیشرفته از بافت پستان بوده که تصاویر متعددی از زوایای مختلف پستان تهیه می کند. این تصاویر که مشابه تصاویر CT می باشد از تجمیع برش های نازک پستان تهیه شده و اطلاعات دقیق تری از بافت سینه را ارائه می دهد.

ماموگرافی سه بعدی ، توموسنتز پستان

ماموگرافی سه بعدی ، توموسنتز پستان

مزایای ماموگرافی سه بعدی :

  • تشخیص زودتر سرطان های کوچک پستان
  • احتمال بیشتر در تشخیص تومورهای متعدد پستان
  • تصاویر واضح تر از ناهنجاری های بافت متراکم پستان

Vista Artatoos Ariya (VATA) Medical co

medical device distributor & production

شرکت پزشکی ویستا آرتاتوس آریا

برخی از مشتریان

بیمارستان امام رضای مشهد